20 de December de 2016 / Salut / No Comments

Els greixos a la sang: com contrar-los

A la nostre sang circulen diferents tipus de greix. Els que ens interessen més per la seva repercussió sobre la salut són el colesterol i els triglicèrids. Si el colesterol està augmentat parlem d’hipercolesterolèmia i quan son els triglicèrids els que estan alterats parlem d’hipertrigliceridèmia.

Què hem de saber sobre el colesterol i els triglicèrids?

El colesterol i els triglicèrids són greixos (o lípids) indispensables pel bon funcionament del nostre cos, però el seu excés és perjudicial. Quan els valors d’algun d’aquests greixos estan elevats, aquests poden acumular-se a les parets de les artèries incrementant el risc d’infart cardíac, vessament cerebral i malalties del cor. Per això, molta gent intenta utilizar solucions naturals per cremar aquests greixos acumulats i perjudicials.

Cal diferenciar entre:

Colesterol LDL o “colesterol dolent”

Que és el que es diposita a les parets de les artèries augmentant el risc d’infart cardíac.

Colesterol HDL “colesterol bo”

També conegut com “colesterol escombriaire” que és el que recull el colesterol “dolent” i el transporta al fetge per poder ser eliminat, i per tant ajuda a prevenir que les artèries s’obstrueixin. Com més alt sigui aquest colesterol en sang més protecció hi haurà.

Triglicèrids

És un tipus de greixos que sovint augmenten quan hi ha ingestes molt riques en calories, amb abundant contingut en sucre i greixos. El consum d’alcohol també afavoreix el seu augment en persones predisposades. Presentar unes xifres de triglicèrids elevades contribueix, com el “colesterol dolent”, a incrementar els problemes cardiovasculars.

Es parla d’hipercolesterolèmia (colesterol alt) quan el colesterol LDL està elevat.

El colesterol pot augmentar per les següents causes:

  • L’excés de pes, sobretot quan s’acumula a la zona abdominal.
  • Alimentació rica en greixos saturats, trans i colesterol present en carns vermelles, carns processades (hamburgueses, salsitxes, bacon,etc.), embotits, lactis sencers (llet, iogurts i formatges), mantegues, pastisseria, pasti seria i galetes.
  • Genètiques: existeix un tipus d’hipercolesterolèmia que afecta a diferents membres de la família a qualsevol edat que sempre necessita tractament farmacològic. Es tracta d’un trastorn genètic i cal tractar-lo de manera adequada.

Dades sobre el colesterol que desconeixies

El colesterol es produeix en gran part al fetge però també l’incorporem amb l’alimentació. Dins de l’alimentació el que més fa augmentar el “colesterol dolent” (LDL) a la sang és en l’ordre de més a menys impacte: un consum elevat greixos saturats, greixos trans i colesterol.

Aliments rics en greixos saturats: lactis sencers (llet i formatges), nata, mantega, llard de porc, bacó, cansalada, carns vermelles (xai, bé, bou, vedella, porc), embotits i carns processades (salsitxes, frankfurt, hamburgueses, mortadel·la, llonganissa, salami, fuet, etc.), olis tropicals (coco i de palma).

Aliments rics en greixos trans: estan presents de forma natural en alguns aliments (carns i lactis), però els trobem sobretot en productes processats emmascarats amb el nom de “greixos parcialment hidrogenats”, com en productes de pastisseria industrial, galetes, pa de motlle, gelats, crispetes, menjars preparats, pizzes, etc.

Aliments rics en colesterol: els aliments d’origen animal són els únics que contenen colesterol (vísceres, ous, ous de peix, mantega, foie-gras, paté, calamars, sèpia, gambes, llagostins); en els vegetals no trobarem mai colesterol, però si altres tipus de greixos. Cal dir que el marisc i l’ou tot i que són aliments rics en colesterol, contenen pocs greixos saturats i es poden incloure dins de la dieta.

L’hipertrigliceridèmia: què necessites saber

Es parla d’hipertrigliceridèmia, quan els nivells de triglicèrids en sang estan elevats. Els triglicèrids es poden augmentar en les següents situacions:

• Augment de pes

• Excés de greix localitzat principalment a la zona abdominal

• Consum d’alcohol

• Ingesta elevada de sucres senzills presents sobretot en:

– Sucre de taula, mel, melmelada

-Begudes ensucrades, refrescants i energètiques (sucs de fruita, begudes de cola, llimonada, etc.)

– Productes de pastisseria, brioixeria, galetes, etc.

Com es detecta?

Tan la hipercolesterolèmia com la hipertrigliceridèmia són alteracions que no acostumen a donar símptomes i per aquest motiu poden passar desapercebudes; de fet, moltes persones tenen el colesterol elevat o els triglicèrids i no ho saben. El seu diagnòstic es fa mitjançant una analítica que sol ser demanada habitualment pel metge de medicina general en qualsevol revisió.

Quines conseqüències comporta aquesta alteració per la salut?

Com ja s’ha comentat, aquestes alteracions poden provocar problemes importants per la salut sobretot a nivell cardiovascular. Sembla que la hipercolesterolèmia és mes perjudicial que la hipertrigliceridèmia.

Què pots fer per evitar-ho?

En general, aquests trastorns es poden prevenir mitjançant una alimentació saludable en totes les etapes de la vida. Cal ser conscient que aquestes alteracions augmenten amb l’edat, però que podem evitar o retardar-ne l’aparició si tenim un bon estil de vida.

Es recomana:

• Mantenir un pes saludable a qualsevol edat.

• Perdre pes quan hi ha excés.

• Fer exercici diàriament per tal d’aconseguir nivells alts de HDL (colesterol bo).

• Fer el seguiment d’una alimentació saludable.

Com es tracta?

Quan les xifres de colesterol no estan molt elevades, una alimentació adequada pot ser suficient per normalitzar-les. Si la persona te sobrepès o obesitat, la pèrdua de pes pot millorar la situació.

L’exercici físic afavoreix l’augment de “colesterol bo” (HDL), que és un factor important de protecció i ajuda a controlar el pes. Quan una persona presenta nivells elevats de colesterol, ha de realitzar una dieta baixa en greixos saturats, emfatitzant els greixos monoinsaturats (oli d’oliva) i els poli insaturats (fruita seca, llavors, peix blau, etc.). Estan indicats els suplements amb fitosterols (compostos vegetals que redueixen el colesterol sanguini i els trobem afegits en begudes làctiques com iogurts o llets o margarines vegetals). Les marques comercials ja les presenten en les dosis adequades (entre 2 i 3g diaris).

Una dieta rica en fibra i amb suplements de fitosterols afavoreix l’eliminació del colesterol per la femta. En el cas d’augment dels triglicèrids s’han de prendre les mateixes mesures que en el cas anterior però s’hauria de suprimir totalment l’alcohol i en aquest cas els suplements amb fitosterols no estaria indicada.